بررسی تحلیلی رابطة دو اسطورة همسان (فرّ کیانی و همای پادشاهی)
نویسندگان
چکیده
چکیده تکیه بر فرّ ایزدی و اعتقاد به شاهِ آرمانی در فرهنگ و ادبیات و اساطیر ایرانی، اندیشه ای دیرین و پنداری باسابقه است. فرّ به عنوان یک اسطورة ریشه دار و عمیق حداقل دو نقش اساسی بر عهده داشت؛ نخست اینکه نظام موروثی پادشاهی را توجیه می کرد و دیگر آنکه با پیوند قدرت پادشاه به قدرت و ارادة الهی به آن جنبة معنوی و دینی می بخشید. در اوستا و متن های پهلوی و به تبع آنها در شاهنامه ردّ پای این اسطوره به طرزی عمیق و پررنگ نمایان است. محوریت اندیشة فرّ در فلسفة سیاسی، تفکر دینی و باورهای مردمی ایران باستان از ژرفا و شمول هر چه تمام تر این کهن اسطوره حکایت دارد، اما با توجّه به تأثیر انکارناپذیری که تحوّلات اجتماعی و دینی در ساختار و محتوای اسطوره ها دارند، در طول دورة اسلامی، هرچه از دوران باستان فاصله می افتد، تحول اسطورة فرّ از یک اندیشة اعتقادی و بنیاد سیاسی و اجتماعی به یک پندار موهوم و باور عامیانه، بیشتر قابل مشاهده است. در این دوره، از یک سو اسطورة فرّ رنگ می بازد و از سوی دیگر با اسطورة «همای سعادت» درمی آمیزد. این تلفیق، به وفور، در آثار ادبی سده های میانی در قالب تعبیراتی چون «فرّ هما» و «همایون فرّ» رخ می نماید و در دوره های متأخّر به موازات کاسته شدن از جایگاه اندیشة «فرّ کیانی»، به تدریج «همای سعادت» با ژرفایی به مراتب کمتر و صرفاً در لابه لای آثار ادبی و لایه هایی از اندیشة عامیانه جایگزین آن می شود.
منابع مشابه
بررسی تطبیقی - تحلیلی اسطورة زال و رودابه با اسطورههای ایرانی و مصری
در لایة پنهانی اسطورة زال و رودابه، مانند اساطیر همسان مصری و ایرانی آن، بیانی نمادین نهفته است. زال و سیمرغ، معادل خورشیدند و نماد خدا- قهرمان غولآسا. رودابه مظهر ایزدان مرتبط با آب و ماه و نماد ناخودآگاهی و بیتمایزی اولیه است. هر سه شخصیت، مانند نمونههای ازلیشان جاودانه میشوند. اسطورة زال و رودابه سرشار از دوگانگیهایی است که میل به اتحاد و تعالی دارند و برای نمونه، میتوان از استحال...
متن کاملبررسی «فره کیانی» اصطلاحی در فرهنگ ایران باستان و شرحی بر سلسله کیانیان
«فره» یکی از نمادهای قدرت ایزدی و همانند فروغ و هدیهای الهی است که در وجود هر انسانی و موجودی به امانت گذاشته شده است و برای صاحبش، زندگی طولانی، قدرت و دارایی بههمراه میآورد. فر کیانی وجه شاهی فره است و به بخش متأخر گاهشمار افسانهای زرتشت تعلق دارد. در مفهومی انتزاعیتر، بهمثابۀ یک تفکر، فره میتواند نیرویی وابسته به هستی یا نیروی الهی باشد که از جهان نامحسوس برخاسته و در این گیتی، جاری...
متن کاملدرآمدی توصیفی- تحلیلی بر اسطورة سندباد در شعر صلاح عبدالصّبور
چکیده اسطورة سندباد در هفت قصیده از دیوان صلاح عبدالصّبور آمده است. این اسطوره در شعر وی بر مضمونهایی همچون: سرگشتگی، فرار از واقعیّتهای تلخ زندگی، شناخت و معرفت و سرکشی و نوآوری دلالت دارد. سندباد به روشهای گوناگونی در شعر عبدالصّبور آمده است؛ گاهی نقاب شاعر است و گاهی قهرمان روایت اوست. حضور وی اشارهوار، نمادین و با گفتگوهایی گاه عامیانه و گاه عالمانه است. سندباد در شعر عبدالصّبور سه چهرة...
متن کاملتحقیقی پیرامون دو قلوهای همسان و مال اکلوژن
Monozygotic twins are genetically identical individuals who can also be mirror image twins and the Differences between them result from environmental factors. current study, monozygotic twins were analyzed in different dentitions of primary, mixed and permanent. As a conclusion, although genetic factors are naturally potent, environmental factors’ role can be increased and weaken the genetic ...
متن کاملبررسی ساختاری- اسطوره ای همای و همایون خواجوی کرمانی
همای و همایون منظومهای غنایی از خواجوی کرمانی در قرن هشتم هجری است. این منظومه از تعدادی داستانِ تودرتوی کوتاه فراهم آمده است. قهرمان داستان، همای، شاهزادۀ شام است که در سفر برای رسیدن به معشوق خود، همایون، شاهزادۀ چین، با مسائل و حوادث زیادی روبرو میشود. در این مقاله، شخصیّتها، کارکردها، ساختار و ژرفساختهای اساطیری داستان را بررسی کردهایم. براساس ریختشناسی پراپ، این منظومه از شش شخصیّت اص...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
زبان و ادب فارسیجلد ۵۳، شماره ۲۲۰، صفحات ۱-۲۰
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023